Fiche individuelle
Kévin DARQUES | ||
Titre | Post-Doctorant | |
Equipe | Outils et Méthodes Numériques | |
Adresse | Université de LILLE Avenue Paul langevin 59655 VILLENEUVE-D'ASCQ | |
Téléphone | +33 (0)3-XX-XX-XX-XX | |
kevin.darques@univ-lille.fr | ||
Publications |
ACLI Revue internationale avec comité de lecture |
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[1] Effect of end windings on the shaft voltage of a high power alternator using FE analysis International Journal of Applied Electromagnetics and Mechanics (IJAEM), Vol. 63, N°. 4, pages. 661-671, 07/2020 DARQUES Kévin, TOUNZI Abdelmounaïm, LE MENACH Yvonnick, KORECKI Julien, BEDDEK Karim |
[2] Investigation on the shaft voltage generation of large synchronous turboalternators The International Journal for Computation and Mathematics in Electrical and Electronic Engineering (COMPEL), 05/2020 DARQUES Kévin, TOUNZI Abdelmounaïm, LE MENACH Yvonnick, BEDDEK Karim |
[3] Study of shaft voltage of a simplified synchronous generator International Journal of Applied Electromagnetics and Mechanics (IJAEM), Vol. 59, N°. 2, pages. 737-744, 08/2019 DARQUES Kévin, TOUNZI Abdelmounaïm, LE MENACH Yvonnick, BEDDEK Karim |
ACT Conférence internationale avec acte |
[1] Analysis of Shaft Voltage of Large Turbo-generators for rotor defect detection purposes ISEF 2019, 08/2019 DARQUES Kévin, TOUNZI Abdelmounaïm, LE MENACH Yvonnick, BEDDEK Karim |
[2] Effect of the end winding on the shaft voltage of a high power alternator EPNC 2018, 06/2018, Abstract DARQUES Kévin, TOUNZI Abdelmounaïm, LE MENACH Yvonnick, BEDDEK Karim |
Shaft voltage is present in all electrical machines and can be useful as a diagnosis variable but first, it is important to quantify the effect of some defects. 2D numerical models have already been used to tackle this point. However, 3D effects due to end windings can have a significant influence on this voltage. This paper deals with the study of a turbo-generator using a 3D finite element model in order to investigate this task. |
[3] Study of shaft voltage of a simplified synchronous generator ISEM 2017, pages. 2, 03/2017, Abstract DARQUES Kévin, TOUNZI Abdelmounaïm, LE MENACH Yvonnick, BEDDEK Karim |
In large turbo-generators, the analysis of the shaft voltage can be useful to diagnose some defects such as eccentricities or rotor short circuit. To do that, the first step is to quantify the inherent effect of each defect on that voltage. This paper deals with the study of a simplified synchronous generator with a smooth slotless stator using a numerical model in order to well understand the effect of each defect. |
[4] An approach to model shaft voltage of wound rotor synchronous machines CEFC 2016, pages. 1, 08/2016, Abstract DARQUES Kévin, TOUNZI Abdelmounaïm, LE MENACH Yvonnick, BEDDEK Karim, BIET Mélisande |
In the case of high power synchronous machines, shaft voltage can induce high currents yielding to bearing damages but it can also constitutes a variable to be used to diagnosis some machine defects. Therefore, it is important to well model the phenomenon in order to use it in further diagnosis tool. |
TH Thèse |
[1] Contribution à la modélisation de la tension d'arbre
d'alternateurs de forte puissance en vue d'une utilisation pour le
diagnostic thèse, 11/2018, URL, Abstract DARQUES Kévin |
Résumé : Le développement de nouveaux outils de diagnostic est primordial pour assurer la maintenance des grands alternateurs. La tension présente entre les deux extrémités de l’arbre est considérée comme une quantité indésirable car elle peut induire des dégradations dans les paliers et, est ainsi mesurée de manière préventive. Néanmoins, son analyse fine pourrait s’avérer utile pour la détection de défauts. Comme la tension d’arbre est présente même en fonctionnement sain de l’alternateur, il est nécessaire de découpler toutes les causes qui peuvent l’engendrer. L’objectif de ce travail consiste donc à mener une investigation sur les multiples sources à l’origine de cette tension d’arbre afin de pouvoir quantifier leurs impacts respectifs, mais également de déterminer la signature d’un défaut de court-circuit entre spires ou d’excentricité rotorique. Une première étude a porté sur l’analyse de machines simplifiées dans le but d’isoler l’impact d’un défaut donné. Deux approches ont été développées, la première à partir d’un modèle analytique et la seconde à l’aide de la modélisation par éléments finis. Les conclusions émises par ces deux approches ont été analysées et comparées montrant des concordances qualitatives intéressantes. Ensuite, deux turboalternateurs de grande puissance (900 MW et 1300 MW) ont été modélisés par une approche numérique en 2D. Une démarche d’investigation systématique a été menée pour caractériser l’influence de plusieurs causes afin de cerner et quantifier leurs impacts sur la tension d’arbre. Enfin, une modélisation tridimensionnelle d’un des 2 alternateurs a permis de montrer l’effet des têtes de bobines et ce, en régime sain comme en défaut.
Résumé (anglais) : The development of new diagnostic tools is compulsory for the maintenance of large generators. The voltage which appears between the two ends of the shaft of the machine is an undesirable quantity because it can induce degradations in the bearings and thus, it is measured in a preventive manner. However, its analysis could be useful for the detection of some given defects. Since this voltage is non-nil even in healthy operation, it is necessary to be able to dissociate all the causes which can generate it. The objective of this work is to conduct an investigation on the multiple sources which can induce this shaft voltage in order to quantify their respective impacts, but also to highlight more specifically the signature of an interturn short circuit or rotor eccentricity. A first study was focused on the analysis of simplified machines in order to isolate the impact of the inherent effect of a given defect without interaction with other parameters. Two approaches were then developed, the first from an analytical approach and the second one using a finite element modeling. Conclusions of these approaches have been analyzed and compared thus showing interesting qualitative concordances. Then, two high power turbogenerators (900 MW and 1300 MW) were modeled using a numerical approach in 2D. An enquiry process was conducted to characterize the influence of several causes in order to identify and quantify their impacts on the shaft voltage. Finally, a three-dimensional modeling of one of these alternators showed a significant effect of the rotor and stator end windings on this shaft voltage either in healthy and faulty operating. |
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